brononi schreef:Hey,
Wat vinden jullie van die massa-emails dat sommige forums sturen?
Zo met van die meldingen: 'Hey, long time that you visit our forum? Come back...'
Heb zopas ons forum van phpbb2 naar phpbb3 gezet met nieuwe layouts ed. En was eraan aan het denken om zo'n massa mailtje te sturen.
Maar wou het beperken tot 1 mail. Om de mensen er niet teveel met te storen.
Ik aanzie dit meestal als een soort spam.
Welke mening hebben jullie hierover?

Die kun je natuurlijk zelf toevoegen. Dat het geen standaard onderdeel uitmaakt van een massamail doet daar niets aan af.paul schreef:En dan is het geen spam? Ik zie standaard geen opt-out link, in de email, welke wel verplicht is. En dus valt het al snel wel onder spam.
Drogredenering. Alle mails die je krijgt waar je niet om gevraagd hebt is spam? Dus als je een mail krijgt van iemand die je wijst op een bepaald probleem op je website, is dat spam? Of als iemand je een e-card stuurt voor weet-ik-veel-wat is dat spam? Etc...Rotsblok schreef:spam..Als ik er niet om vraag wil ik het ook niet ontvangen...
Vragen je gebruikers erom? Nee dan zou ik het dus zien als spam..

Echter voldoet het dan niet aan de Nederlandse wetgeving, en is het dus spam, het is namelijk verplicht.Ger schreef:Die kun je natuurlijk zelf toevoegen. Dat het geen standaard onderdeel uitmaakt van een massamail doet daar niets aan af.paul schreef:En dan is het geen spam? Ik zie standaard geen opt-out link, in de email, welke wel verplicht is. En dus valt het al snel wel onder spam.

paul schreef:Echter voldoet het dan niet aan de Nederlandse wetgeving, en is het dus spam, het is namelijk verplicht.Ger schreef:Die kun je natuurlijk zelf toevoegen. Dat het geen standaard onderdeel uitmaakt van een massamail doet daar niets aan af.paul schreef:En dan is het geen spam? Ik zie standaard geen opt-out link, in de email, welke wel verplicht is. En dus valt het al snel wel onder spam.

paul schreef:Maar het is er niet, en dus voldoet het niet aan de wetgeving. Dat is wat ik je probeer duidelijk te maken.

Ger schreef:Drogredenering. Alle mails die je krijgt waar je niet om gevraagd hebt is spam? Dus als je een mail krijgt van iemand die je wijst op een bepaald probleem op je website, is dat spam? Of als iemand je een e-card stuurt voor weet-ik-veel-wat is dat spam? Etc...Rotsblok schreef:spam..Als ik er niet om vraag wil ik het ook niet ontvangen...
Vragen je gebruikers erom? Nee dan zou ik het dus zien als spam..
Dat jij ergens misschien niet op zit te wachten is totaal geen indicator voor spam.
Inderdaad. Ik vind het vervelend en zou je berichten waarschijnlijk filteren (aka automatisch naar de prullenbak verwijzen), maar het is geen spam in de zin van de Telecommunicatiewet. En dat is waar het om gaat. De "vervelendheidsfactor" is geen enkele indicator voor spam.Rotsblok schreef:Waarom niet... Als ik jou eens 500 emails stuur (je hebt er niet omgevraagd) met allemaal het zelfde bericht van hallo Ger alles goed.. Denk je niet dat het spam is dan?
Ook daarvoor geldt: je vind ze misschien vervelend en voor jouw persoonlijke definities is het misschien spam, volgens de Telecommunicatiewet niet.Rotsblok schreef:En idd zie ik e-cards als spam.
Als er een foutmelding optreedt wel. Maar als er door wat brakke HTML iets lelijk wordt weergegeven, dan wil een welwillende gebruiker misschien wel even contact met je opnemen. Als jij op de site in kwestie daar geen oproep voor hebt geplaatst maar je krijgt toch een mailtje, is die gebruiker dan een spammer? Misschien volgens jou wel, maar wederom volgens de Telecommunicatiewet niet.Rotsblok schreef:En hoe krijg je mail van een user als er een fout is opgetreden.. Precies via de neem contact op met de beheerder etc... en dus heb ik er om gevraagd..

Ger & Telecommunicatiewet schreef:De ontvanger expliciet toetstemming moet geven (bij registratie of in het profiel dus)
Ger schreef:Geen spam. Zowel bij de registratie als in je gebruikerspaneel kun je uitzetten dat je mail van het beheer (ofwel: massa-mail) niet wil ontvangen.

Derky schreef:Ger & Telecommunicatiewet schreef:De ontvanger expliciet toetstemming moet geven (bij registratie of in het profiel dus)Ger schreef:Geen spam. Zowel bij de registratie als in je gebruikerspaneel kun je uitzetten dat je mail van het beheer (ofwel: massa-mail) niet wil ontvangen.
Standaard staat deze optie in het profiel op Aan. Dan is er dus geen expliciete toestemming gegeven en is het dus niet toegestaan officieel. (als ik het goed begrijp)

Ger schreef:Inderdaad. Ik vind het vervelend en zou je berichten waarschijnlijk filteren (aka automatisch naar de prullenbak verwijzen), maar het is geen spam in de zin van de Telecommunicatiewet. En dat is waar het om gaat. De "vervelendheidsfactor" is geen enkele indicator voor spam.Rotsblok schreef:Waarom niet... Als ik jou eens 500 emails stuur (je hebt er niet omgevraagd) met allemaal het zelfde bericht van hallo Ger alles goed.. Denk je niet dat het spam is dan?
Ger schreef:Als er een foutmelding optreedt wel. Maar als er door wat brakke HTML iets lelijk wordt weergegeven, dan wil een welwillende gebruiker misschien wel even contact met je opnemen. Als jij op de site in kwestie daar geen oproep voor hebt geplaatst maar je krijgt toch een mailtje, is die gebruiker dan een spammer? Misschien volgens jou wel, maar wederom volgens de Telecommunicatiewet niet.
Het is overigens niet dat ik me wil verschuilen achter de Telecommunicatiewet, maar als de vraag gesteld wordt of iets spam is, dan lijkt me ook wel dat we een nationaal geaccepteerde definitie voor spam moeten hanteren. Als iedereen zijn eigen definities hanteert, dan wordt het lastig communiceren.
Keer terug naar phpBB Discussie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast