Vraagje over topics op volgorde...?

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
DanielFr

Vraagje over topics op volgorde...?

Bericht door DanielFr » 14 jul 2012, 16:24

Ik vroeg me af of het eigenlijk wel of niet, toch ook mogelijk is om topics op (alfabetische - in ons geval) volgorde te plaatsen, zoals je uiteraard wel kunt met het aanmaken van subfora.

Alvast bedankt! :)

Pola
Contacteer:

Re: Vraagje over topics op volgorde...?

Bericht door Pola » 14 jul 2012, 22:20

Elke gebruiker kan zelf in het Gebruikerspaneel instellen hoe de topics in een forum gesorteerd moeten worden: Gebruikerspaneel - Foruminstellingen - Wijzig weergave instellingen ==> "Toon onderwerpen gesorteerd op:" en "Toon onderwerpen sorteerrichting:"
De keuzes voor sorteren zijn:
  • Auteur
  • Berichtdatum
  • Reacties
  • Onderwerp
  • Bekeken
Als je deze instelling voor gasten (niet ingelogde leden) wilt instellen, dan kun je dat doen via het beheerderspaneel: Beheerderspaneel - GEBRUIKERS EN GROEPEN - Vink "Selecteer anonieme gebruiker" aan en klik op Bevestig - Selecteer formulier "Foruminstellingen" - Kies bij "Toon onderwerpen gesorteerd op:" voor "Onderwerp" en bij "Toon onderwerpen sorteerrichting:" voor "Oplopend".

Als je deze instelling standaard ingesteld wilt hebben voor nieuwe leden, dan moet je de volgende SQL queries uitvoeren:

Code: Selecteer alles

ALTER TABLE phpbb_users CHANGE user_topic_sortby_type user_topic_sortby_type VARCHAR( 1 ) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_bin NOT NULL DEFAULT 's' ;
ALTER TABLE phpbb_users CHANGE user_topic_sortby_dir user_topic_sortby_dir VARCHAR(1) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_bin NOT NULL DEFAULT 'a' ;
Als je alle leden geforceerd deze sorteervolgorde wilt geven, moet je de volgende SQL queries uitvoeren:

Code: Selecteer alles

UPDATE phpbb_users SET user_topic_sortby_type = 's' WHERE 1 ;
UPDATE phpbb_users SET user_topic_sortby_dir = 'a' WHERE 1 ;
HGN op phpbb.com

DanielFr

Bericht door DanielFr » 15 jul 2012, 02:22

Nogmaals bedankt Pola!

Kan dit trouwens ook per subforum apart ingesteld worden?

Want we willen dit uiteraard graag regelen voor de subfora waar straks alle auteurs in aparte topics komen te staan, zodat we die fijn op alfabetische volgorde kunnen plaatsen en houden.

Maar het hoeft natuurlijk niet voor de overige subfora zoals voor algemene gesprekken en discussies over boeken, films, en schrijven, en bij de Forumspelletjes, chat-topics, enz.

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 15 jul 2012, 13:01

Nog even naar aanleiding van de SQL queries.

SQL queries zijn instructies die op de database worden uitgevoerd. Dit zou normaal gesproken uitgevoerd moeten worden via een programma zoals phpMyAdmin, die meestal te vinden is in het control panel van de host (dus niet van phpBB).
Een stukje uitleg staat hier in dit wiki artikel en in dit wiki artikel.

Eventueel is het ook mogelijk om SQL queries uit te voeren met behulp van de Support Toolkit.
DanielFr schreef:Kan dit trouwens ook per subforum apart ingesteld worden?
Nee, standaard kan dat niet. Er is wel een MOD die dat mogelijk maakt: http://www.phpbb.com/customise/db/mod/forum_sort_order/
HGN op phpbb.com

DanielFr

Bericht door DanielFr » 16 jul 2012, 18:37

Bedankt Pola!
Maar als met het uitvoeren van die SQL queries dan alleen ervoor kan zorgen dat het vast/standaard wordt bepaald en ingevoerd voor de nieuwe leden, of alle leden, dan is dat eigenlijk niet nodig; - Want zoals ik al zei wil ik het níet over het hele forum hebben, maar alleen in de bepaalde subfora waar de auteurs-topics komen te staan, zodat we die op volgorde van achternaam kunnen zetten. :)

Oké fijn! Dan hoop ik dat iemand ons wil helpen die mod MOD te installeren! ^^

Maar is er trouwens ook 'n zekerheid dat deze instellingen niet in de toekomst weer voor enige probleemen op het forum kunnen gaan zorgen, (even terug verwijzend naar het andere topic over onze forum-errors), zoals dus wel eerder helaas het geval was met die te grote hoeveelheid subfora?

Daar maken m'n medebeheerdster en ik ons uiteraard wel zorgen over; dat we bang zijn dat niet straks weer plotseling ergens rare problemen kunnen ontstaan, dingen mislopen, of iets fout kan gaan met het instellen van die MOD en het dus op alfabetische volgorde zetten van de topics in bepaalde subfora...

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 16 jul 2012, 20:55

100% zekerheden bestaan niet in software, net zo min als in het leven. ;)
De MOD is getest en door het phpBB team opgenomen in de "Customisation database". In principe geven ze dus geen problemen.

In het algemeen geldt wel het advies om goed na te denken of je een MOD echt nodig hebt, want alles wat je toevoegt aan de phpBB forum software, kan het updaten naar de laatste versie van het forum wat lastiger maken. Ook kan het zo zijn als je veel MOD's installeert, dat het kan zijn dat het forum iets langzamer wordt.
HGN op phpbb.com

DanielFr

Bericht door DanielFr » 21 jul 2012, 19:03

@Pola; Haha, ja, dat geloof ik! ;)
Fijn!

Heel erg bedankt voor die waarschuwing!
Voor zover ik weet is momenteel de enige andere MOD die we geïnstalleerd hebben de "Share On-MOD" voor Facebook & Twitter.
En als we deze MOD dan nog erbij willen pakken; denk ik niet dat dat al als "te veel" wordt gezien?
Want dan hebben we er dus (pas) twee; en ik weet ook niet of het 'n verschil maakt qua de "grootte", het formaat, het "gewicht" van een bepaalde MOD; of de een dus bijv. zwaarder weegt op de server / meer vergt van de software, dan de ander... ?

Pola
Contacteer:

Bericht door Pola » 22 jul 2012, 00:16

Ja, het klopt wel dat de ene meer van de server/database vergt dan de andere MOD.
Als je de forum sort order MOD belangrijk vindt voor je forum, dan kun je hem natuurlijk installeren. Het is altijd verstandig voor installatie even een backup van de bestanden en de database te maken.
HGN op phpbb.com

Gesloten