Backup probleem

Hulp nodig bij je installatie of kom je ergens niet uit? Probeer phpBB3! Problemen lossen we samen met je op.
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Forumregels
phpBB 3.0 is End of support per 1 januari 2017. Dit forum is hier enkel ter archief. Het wordt aangeraden te upgraden naar phpBB 3.2
Gesloten
Paulus3
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jul 2015, 16:43

Backup probleem

Bericht door Paulus3 » 26 aug 2015, 21:15

  • Adres van je forum: http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl
    Event. modificaties op je forum: geen
    Wanneer ontstond het probleem? na 23-6-2015
    phpBB versie: 3.0.0


    Heb je onlangs iets veranderd aan je forum? nee
    Wat is het probleem?
Het probleem is dat het niet meer mogelijk is om vanuit de forumsoftware de backup rechtstreeks naar de server te laten gaan.
Je krijgt dan de volgende melding:
Algemene fout
Unable to write temporary file to storage folder


Dit probleem is, weinig elegant, te omzeilen door de backup op mijn computer op te slaan en dan via FTP in de store folder te plaatsen.

Daar wij aan onze kant niets afwijkends konden vinden hebben wij het problem aan onze ISP voorgelegd, ook om te achterhalen of zij mogelijk dit probleem veroorzaakt hadden door b.v. een update van de server software o.id.
Helaas was dit niet het geval.

Eeen van hun vragen is de volgende:
Het script op wat voor manier maakt het de backup? Gebruikt het FTP of schrijft het direct bestanden weg vanuit een php script?
Daar ik hierop het antwoord schuldig moet blijven, stel ik hier deze vraag maar even hier. ;)

Indien er ook nog (andere) suggesties zijn voor de mogelijke oorzaak en bijbehorende oplossing, hoor/lees ik die graag.

Alvast bedankt voor de moeite

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Backup probleem

Bericht door El torro » 27 aug 2015, 00:14

Je hebt het over een backup van de database neem ik aan?

Is die niet te groot misschien?

Paulus3
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jul 2015, 16:43

Re: Backup probleem

Bericht door Paulus3 » 27 aug 2015, 00:46

Het maakt bij dit probleem helaas niet uit, of ik nu een backup wil maken van alleen de database, alleen de structuur of een complete backup.
In alle gevallen krijg je die foutmelding.

Gebruikersavatar
Paul
Beheerder
Beheerder
Berichten: 20297
Lid geworden op: 23 okt 2003, 11:38
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Backup probleem

Bericht door Paul » 27 aug 2015, 06:30

Is de store/ directory wel schrijfbaar (Chmod 777?)

Gebruikersavatar
El torro
Berichten: 4177
Lid geworden op: 02 sep 2014, 21:28
Locatie: In het zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Backup probleem

Bericht door El torro » 27 aug 2015, 08:50

Paulus3 schreef:Het maakt bij dit probleem helaas niet uit, of ik nu een backup wil maken van alleen de database, alleen de structuur of een complete backup.
In alle gevallen krijg je die foutmelding.
Heeft niets met je vraag te maken, maar je kan alleen (gedeeltes) van de database backuppen op deze manier.
Van het forum zelf moet je het via bv cpanel doen.

Wat ik trouwens doe en wat veel beter/gemakkelijker is:
Maak een cronjob die elke 6 uur je database backup.
Dan heb je er geen omkijken meer naar, ik bewaar die een week en overschrijf ze dan met een nieuwe.
Heb dus altijd 28 backups beschikbaar.

Wil je helemaal zeker zijn kun je er ook nog 1 per dag naar je toe mailen of via owncloud naar je pc downloaden.
Alles volautomatisch.

Gebruikersavatar
David
Berichten: 5093
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:00
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Backup probleem

Bericht door David » 27 aug 2015, 11:07

Wat ik je ook zou willen aanraden is... updaten, je loopt nu z'n 15 versies achter in de 3.0 lijn. Je mist nu verschillende bug fixes, beveiligingsupdates, nieuwe functies enz. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt om te updaten, zonder al teveel werk en/of problemen. Daarbij is het verstandig a look tijd up-to-date te zijn.

Wat betreft de back-up functie in je beheerderspaneel, dat wordt eigenlijk afgeraden. Je kan beter een back-up maken met phpMyAdmin.
Op zoek naar een vertaling voor je extensie? vertalingen

Paulus3
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jul 2015, 16:43

Re: Backup probleem

Bericht door Paulus3 » 29 aug 2015, 22:15

paul schreef:Is de store/ directory wel schrijfbaar (Chmod 777?)
Dat heb ik even gecontroleerd en hij stond op 755.
Dit verbaasde mij, daar ik daar nooit iets aan veranderd heb. :shock:
Dat heb ik nu gewijzigd in 777 en lijkt het weer goed te werken. ;)
Bedankt.

Waar ik me ook een beetje over verbaas, is het verschil in grootte van de volledige backup, welke ik net gemaakt heb en zowel op mijn computer als op de server op heb laten slaan
Op mijn computer is de backup bijna 4x zo groot is als hetzelfde bestand op de server.
Op de server is het bestand 75.869.139 bytes groot, terwijl dit bestand op mijn computer 282.235.110 bytes groot is.

Paulus3
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jul 2015, 16:43

Re: Backup probleem

Bericht door Paulus3 » 29 aug 2015, 22:47

David schreef:Wat ik je ook zou willen aanraden is... updaten, je loopt nu z'n 15 versies achter in de 3.0 lijn
Toen ik het technisch beheer van dit forum over nam, ontdekte ik dat er nog nooit een update was uitgevoerd en (nog belangrijker) er was ook geen testforum.
Helaas is/was er ook nergens nog nog een installatie bestand te vinden van versie 3.0.0.
En om nu zoveel updates los te laten op een actief forum, met het risico dit forum daarbij op te blazen, leek mij ook niet raadzaam.

Het leek mij verstandiger om het forum te updaten door gelijk naar de nieuwste versie te gaan.
Ik ben nu bezig met een testforum op basis van versie 3.1.5 en als dit allemaal naar wens is, het hele forum over te zetten naar deze versie.

Gesloten